Tuesday, September 14, 2010

0-2 och fast i bottenträsket

Gårdagens match spelades inte med de bästa förutsättningar. Planen var sank och båda målområdena hade förvandlats till två utsträckta vattenpussar. Trots det var stämningen i Svineritruppen positiv, vi hade fått ihop 10 spelsugna lirare och mötte en bottenkonkurrent.

I mål: Edvin
Backlinje: Josh och Tomas
Mitt: Anders, Alex, Noak
Anfall: Andreas
Bänk: Johan, Lasse och Jonas

Vi inledde matchen fint precis som förra veckan och hade ett litet övertag trots att spelet var ganska jämnt. Den vattensjuka planen ledde ibland till dråpliga situationer då bollen stannade upp i vattenhålen, det ledde dock inte till några matchavgörande situationer. Det gjorde däremot våra försvarsmissar, den här veckan var jag och Lasse syndabockar. Vid första målet hämtade jag bollen långt bak i planen och drev jag upp bollen fint, jag passerade två spelare men när jag valde att dra den tredje också förlorade jag den och då hade nästan hela Svineri flyttat upp i ett ambitiöst anfall. Istället för en 5 mot 3 situation för oss blev det en 3 mot 1 situation för dom. Edvin hade ingen chans mot deras ensamma anfallare som kunde avsluta från bekvämt avstånd. Mål nr 2 kom inte långt efteråt då jag passade tillbaks till Lasse efter en utspark, Lasses pass tillbaka blev misslyckad och de snappade upp bollen och kunde återigen enkelt placera in den bakom en chanslös Edvin. Avslutningen av första halvlek var vår sämsta period i matchen och de hade kunnat göra nåt mål till med bättre skärpa.

I andra kom vi igång lite igen, Vi försökte spela oss upp genom planen och utnyttja de stora ytor vi stundtals fick på kanterna där Tomas och Jonas gjorde flera långa ruscher. Ibland pressade de oss i uppspelsfasen och de hade flera farliga anfall men tack vare att vi hade 2 backar med hem plus hjälp från mittfältet så klarade vi oss mycket bättre i försvaret. Trots att vi hade bättre anfallsspel och flera gånger kom upp i plan skapade vi under hela matchen inte någon riktigt farlig chans, vi hade en del skott och några hade kunnat gå in med lite tur men deras målvakt var säker och det var aldrig riktigt hett. Framåt slutet borde jag blivit utvisad också då jag höll fast deras anfallare då han var på väg förbi mot ett friläge. Domaren var dock schysst och friade.

Förlust igen alltså och det var knappast orättvist även om det hade kunnat sluta annorlunda. Trots att det här var vår bottenkonkurrent tycker jag de var bättre en serieledarna vi mötte förra veckan. Serien är extremt jämn men tyvärr är vi säsmt för tillfället. Några taktiska fel vi gör:
-Vi är för ambitiösa när vi går med upp med försvararna i anfallet, vi åker för lätt på farliga kontringar.
-Vi möter inte bollen tillräckligt ofta i anfallen. På den breda planen i Vårberg hamnar vi ofta för långt ifrån varandra, långt ute på varsin kant. Vi borde röra oss friare i anfallen.
-Vi borde skjuta mer, inte minst igår höll vi inne för länge på skotten.

Jag tycker ändå att vi gör en hyfsad match, jag är missnöjd med min egen insats men flera andra gör det bra. Tomas och Josh är duktiga man mot man i defensiven och det enda som behöver slipas är egentligen att värdera när försvaret ska stöta uppåt. Nye Alex var riktigt bra på mitten, framförallt i andra. Men vi kan bättre, nästa match möter vi Tre bulgarer, nya bottenkonkurrenter, 19.45 i Vårberg. Bättre lycka då hoppas vi

No comments: